woensdag 11 september 2013

Transmedia


--------------------------------------------------

Goeden tijden slechte tijden.

De Nederlandse soapserie ‘Goeden tijden slechte tijden’ maakt gebruik van transmedia.
Zij doen dit doormiddel van een app die het publiek kan downloaden. In 2012 hebben zij dit al eerder gedaan. Deze app heette ‘Wie is Tim?’. Vanaf 4 juli 2013 konden de fans een nieuwe app downloaden voordat de zomer cliffhanger kwam. Deze app heette ‘Spring Levend’. In deze app kregen de fans op verschillende dagen tips zodat zij konden ontrafelen voor wie het noodlot toesloeg tijdens de gezamenlijke parachute sprong.

Deze app zit vol exclusief materiaal en informatie deze informatie geven een heel nieuw beeld van de gebeurtenissen in GTST. Er zit ook informatie in die ontgrendeld moet worden, dat kan doormiddel van een spelletje of het invoeren van een code. Deze codes kun je krijgen op verschillende plekken, online, op TV, de radio, in de kranten en op diverse locaties door heel Nederland. Zodra je alle informatie hebt ontgrendeld hebt kun je een badge verdienen. Zodra je alle badges hebt verzameld maak je kans op GTST hoofdprijzen, zoals bijvoorbeeld hun eigen naam als personage, een acteerworkshop van Joep Sertons, figureren in de 5000ste aflevering of een GTST make-over. Ook werd er iedere week een prijs uitgeloofd aan de speler met de meeste punten.

GTST is een goed voorbeeld van transmedia, dat komt doordat zij het publiek betrekken door verschillende kanalen te gebruiken. De fans kijken op TV de serie en downloaden daarna de app om het mysterie te ontrafelen. Doordat de klant deze app download en die app weer gelinkt is aan de TV,radio, websites etc. Wordt de klant gedwongen om overal op te kijken en goed op te letten. En doordat zij hele leuke prijzen kunnen winnen stimuleert het de klant om actief bezig te zijn met deze app.





Efteling

De Efteling gebruikt ook Transmedia stortytelling. Voorbeelden hiervan zijn dat er al jaren lang animaties op TV te zien zijn die verteld worden door de Sprookjesboom. Deze verhalen zijn ook te koop op DVD, ook heeft de Sprookjesboom een webpagina met spelletjes die de kinderen kunnen doen.
Ook is er voor de oudere kinderen een verhaal geschreven Raveleijn door schrijver Paul van Loon. Zo is er ook van het verhaal een theatervoorstelling, een tv-serie en online game. De hoofdpersonen uit het verhaal hebben ook een eigen Hyvespagina daarmee kunnen kinderen met de hoofdpersonen communiceren.
De Efteling heeft sinds kort ook een Youtube kanaal, een soort Efteling-tv waarop filmpjes te zien zijn van Sprookjesboom, Jokie, Raveleijn en Pardoes.
De Efteling verteld niet het zelfde verhaal langs allemaal verschillende kanalen, maar verschillende verhaallijnen en verhaallagen in verschillende typen media. Waardoor de Efteling-ervaring steeds breder wordt.

De Efteling maakt dus gebruik van Transmedia doormiddel van verschillende kanalen te gebruiken, op ieder kanaal vertellen zij een ander verhaal met het is allemaal met elkaar verbonden. Zo kunnen de kinderen in de Efteling sfeer blijven zonder in het pretpark zelf te zijn.






 De verschrikkelijke ikke

Amerikaanse animatie film die op 9 oktober 2012 in Nederland uitkwam. De film is zo populair geworden dat de Minions die een grote rol spelen in de film een eigen facebookpagina hebben, je kunt ook een app downloaden om spelletjes op te spelen. De Minions hebben ook een officiële Twitterpagina en Instagram. Op deze manier kunnen de fans ze volgen.

--------------------------------------------------

Geen opmerkingen:

Een reactie posten